Tokoh Negara

MAT KILAU,TOK JANGGUT DAN DATUK BAHAMAN ITULAH PEJUANG KEMERDEKAAN SEBENAR

 

Sekarang ini kecoh pasal kenyataan Mat Sabuyang kononnya dinyatakan angota komunislah sebagai pejuang sebenar kemerdekaan.Maksud YB Mat Sabu bukan komunis yang di bawah pimpinan Cheg Peng.tapi orang melayu seperti Rashid Maidin dan kuncu2nya.Sebab mereka ini adalah pejuang yang menentang Beritish pada tahun 1950 dulu.
Kenapa media membesar-besarkan cerita ini,saolah-olah ingin melagakan sesama sendiri.Oleh itu mat jeni nasihatkan janganlah perkara yang berlaku pada saman limapuluhan dulu di jadikan isu politik hanya untuk kepetingan politik sempit sesuatu kaum.
Sejarah telah membuktikan yang berjuang menentang British pada ketika Tanah Melayu di jajah adalah Mat kilau, Datuk Bahaman,Tok jangut serta pengikut-pengikutnya.Inilah para pejuang yang telah memperjuangkan kemedekaan samada mereka Berjaya atau tidak itu cerita lain.Tapi itulah hakikatnya.
Yang Teramat Mulia Tengku Ab.Rahman dan kumpulannya adalah sebagai perunding untuk mendapatkan kemerdekaan sebagai kesinambongan daripada para pemimpin yang berjuang mati-matian melawan penjajah pada suatu ketika dulu.

Sumber:PcbDaily blog